U bent hier
Aangifte van vertrek naar het buitenland
Ga je langer dan 1 jaar naar het buitenland (wonen, reizen, werken, studies, …), dan moet je dat ten laatste 1 dag voor je vertrek melden bij de stad.
Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet een ouder of voogd aanwezig zijn.
De dienst burgerzaken maakt dan melding van het vertrek naar het buitenland in het rijksregister en je ontvangt een model 8 (bewijs van afschrijving). Met dit model 8 moet je je aanmelden bij de Belgische diplomatieke post in het buitenland.
Voor wie?
- Je bent ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente.
- Je hebt een nieuw adres in het buitenland.
Wat zijn de stappen?
- Melding door de referentiepersoon van het gezin (vroeger het gezinshoofd) of door één van de gezinsleden van verhuis.
- Melding wordt geregistreerd.
- De aanvraag wordt ondertekend door de burger.
- Voor Belgen wordt de identiteitskaart aangepast voor alle gezinsleden die verhuizen naar het buitenland.
- Voor niet-Belgen moet de elektronische identiteitskaart ingeleverd worden.
- Het bewijs van afschrijving (model 8) wordt overhandigd aan de burger.
kan je niet online aanvragen?
Boek hier dan een afspraak met onze dienst burgerzaken.
Breng zeker volgende zaken mee naar je afspraak:
- Identiteitskaarten/kids-ID van alle gezinsleden die verhuizen
- PIN-/PUK-codes (enkel voor Belgen) van alle gezinsleden die verhuizen
- Adres in het buitenland
Hoe aanvragen?
Online
Heb je reeds aangifte gedaan bij de gemeente en heb je nog een attest van vertrek naar het buitenland nodig? Dan kan je dit bekomen via het e-loket. Hou zeker je identiteitskaart bij de hand.
Via afspraak
Wat breng je mee?
- Identiteitskaarten/kids-ID van alle gezinsleden die verhuizen
- PIN-/PUK-codes (enkel voor Belgen) van alle gezinsleden die verhuizen
- Adres in het buitenland