U bent hier

Elektronische identiteitskaart (eID)

Elke Belg is verplicht om vanaf 12 jaar een elektronische identiteitskaart (eID) te hebben. Een paar weken voor je 12 jaar wordt en telkens wanneer de kaart moet vernieuwd worden, krijg je een oproepingskaart om een (nieuwe) identiteitskaart aan te vragen. Je maakt daarvoor een afspraak.

Wie kan een eID aanvragen?

Je kan een identiteitskaart alleen zelf aanvragen.

Wanneer aanvragen?

Je krijgt een oproepingskaart om een (nieuwe) identiteitskaart aan te vragen:

  • een paar weken voor je 12 jaar wordt
  • telkens wanneer de kaart moet vernieuwd worden

In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:

  • je eID is verloren, gestolen of beschadigd
  • de pasfoto is niet meer gelijkend
  • je bent van naam of geslacht veranderd
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

Hoe aanvragen?

  • Maak een afspraak bij de dienst burgerzaken.

Wat breng je mee?

  • oproepingskaart
  • huidige identiteitskaart
  • bij aangifte van verlies bij de politie het vervangend identiteitsbewijs (bijlage 12)
  • 1 recente pasfoto van maximum 6 maanden oud die voldoet aan de voorwaarden vermeld op de oproepingskaart
  • geld: bij voorkeur via bancontact maar er kan ook cash betaald worden

Geldigheidsduur

  • De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur op de voorzijde van je kaart.
  • Voor jongeren van 12 tot 18 jaar, is de eID maar 6 jaar geldig.
  • Voor personen vanaf 75 jaar is de eID 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Kostprijs

  • eID voor inwoners jonger dan 12 jaar
    • Gewone kaart: 7 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in Tervuren: 90 euro
    • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: 121,5 euro
       
  • eID voor inwoners vanaf 12 jaar
    • Gewone kaart: 18 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in Tervuren: 110 euro
    • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: 144,5 euro
       
  • Biometrische kaarten
    • Immatriculatieattest (ongewijzigd): 8 euro
    • Gewone biometrische kaart: 18,50 euro
    • Biometrische kaart met zeer dringende procedure en levering in Tervuren: 110 euro

Afhalen

  • 2 tot 3 weken na de aanvraag ontvang je de pin- en pukcode met de post. Daarmee kan je de kaart afhalen bij de snelbalie. Maak hiervoor vooraf een afspraak.
  • Je haalt je identiteitskaart zelf af. 
  • Breng je oude identiteitskaart én de brief met de pin- en pukcode mee.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

Wat moet je doen?

  1. Bel DOC STOP om je kaart te blokkeren.
  2. Vraag een nieuwe identiteitskaart aan in het gemeentehuis.

Bij verlies hoef je geen aangifte te doen bij de politie, bij diefstal doe je dat beter wel. Je kan bij de politie alleen een vervangend identiteitsbewijs krijgen als je dat dringend nodig hebt en de dienst burgerzaken gesloten is. 

Kaart teruggevonden?

Een identiteitskaart die je als verloren of gestolen hebt aangegeven, mag je niet meer gebruiken en kan je niet meer reactiveren. Laat de teruggevonden kaart vernietigen bij de gemeente en vraag zo snel mogelijk een nieuwe aan. 

BestandPublicatiedatumGrootte
PDF-pictogram GR 201215 afgifte admin stukken burgerzaken.pdf28/12/20199.39 KB

Hoe aanvragen?

Via afspraak