U bent hier

Elektronische identiteitskaart (eID)

Met een Belgische identiteitskaart kun je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee je:

  • je identiteit online kunt bevestigen
  • documenten elektronisch kunt ondertekenen.

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar (oudere kaarten blijven nog 5 jaar geldig). Je vindt de geldigheidsduur op de voorzijde van je kaart.

Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Bij de aanvraag van je eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode.

  • Je hebt je pincode elke keer nodig als je je eID wilt gebruiken
  • De pukcode heb je nodig om de pincode de eerste keer in te stellen of als je je pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

Kostprijs

  • EIK voor inwoners jonger dan 12 jaar
    • Gewone kaart: 6,5 euro
    • Dringende procedure: 84 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in Tervuren:128 euro
    • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: 96 euro
    • Verlaagd tarief vanaf de tweede kaart: 56 euro
  • Eik voor inwoners vanaf 12 jaar
    • Gewone kaart: 18 euro
    • Dringende procedure: 92,50 euro
    • Zeer dringende procedure met levering in Tervuren: 140.50 euro
    • Zeer dringende procedure met gecentraliseerde levering: 105.50 euro
  • Biometrische kaarten
    • Immatriculatieattest (ongewijzigd): 8 euro
    • Gewone biometrische kaart: 21.50 euro
    • Biometrische kaart met spoedprocedure: 92.50 euro
    • Biometrische kaart met zeer dringende procedure en levering in Tervuren: 140,50 euro

 

Belangrijk: breng een recente pasfoto (maximum zes maanden oud) mee die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet.

Voorwaarden

Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas automatisch een eID op het moment dat hun kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.

Vanaf 15 jaar bent je verplicht om de identiteitskaart altijd bij je te hebben.

Hoe aanvragen?

Loket

Procedure

Stap 1:

Vanaf de leeftijd van 12 jaar ontvangt je automatisch een oproepingskaart om je eID bij de Dienst burgerzaken aan te vragen.

Ook als de geldigheidsperiode van je eID verloopt, ontvang je automatisch een oproepingskaart, om een nieuwe eID aan te vragen.

In een aantal gevallen kun je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:

  • je eID is verloren, gestolen of beschadigd
  • de pasfoto is niet meer gelijkend
  • je bent van naam of geslacht veranderd
  • bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.

Stap 2

Je gaat met je oproepingskaart, een recente pasfoto en je huidige identiteitskaart naar de gemeente.   

Stap 3

Twee tot drie weken later, krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.

Om de ‘elektronische handtekening’ te kunnen gebruiken, ontvang je in de brief ook een pincode en pukcode. Neem deze brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je je eID afhaalt. De pincode kun je nog wijzigen (minimum 4 cijfers).

Let op: Als Belg bent je altijd verantwoordelijk om je eigen identiteitsdocumenten te beheren. Houd daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je drie weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf een nieuwe eID aan.

In dringende gevallen kun je een spoedprocedure aanvragen met levering binnen 1 of 2 dagen. Hiervoor betaal je wel een hoge kostprijs.

Wat breng je mee?

Bij de aanvraag van je eID breng je volgende zaken mee:

  • je oproepingskaart
  • een recente pasfoto die aan de voorwaarden, vermeld op de oproepingskaart, voldoet
  • je huidige identiteitskaart of het vervangingsattest van de politie (bij verlies of diefstal).

Bij het afhalen van je eID:

  • je oude identiteitskaart
  • de brief met de vraag om je identiteitskaart af te halen waarop ook je pin- en pukcode vermeld zijn.

Uitzonderingen

Als je door gezondheidsproblemen niet zelf naar de dienst burgerzaken kunt gaan, kun je een andere aanvraagprocedure vragen.

Externe links