U bent hier

Als inloggen met je eID niet lukt

Elektronische identiteitskaarten uitgereikt vanaf april van dit jaar blijken vaak moeilijk leesbaar met een kaartlezer. De oplossing? Je software updaten.
Je wil je online aanmelden met je elektronische identiteitskaart (eID), maar dat mislukt keer op keer. De bank of de huisarts krijgt de gegevens op je elektronische identiteitskaart niet gelezen. Lastig, maar hoe komt dat?

Nieuwe chip

De problemen doen zich voor bij elektronische identiteitskaarten die sinds april van dit jaar uitgereikt worden. Deze kaarten hebben een nieuwe chip om ze beter te beveiligen, maar die is minder goed leesbaar.

Software

De oplossing is eenvoudig. Gebruik je de kaart bij je thuis, controleer dan of je de recentste eID-software al hebt geïnstalleerd. Bij de eID noemt men deze software ‘middleware’. Is dat niet het geval, download dan de laatste versie van de software via de website eid.belgium.be.

Persoonlijke gegevens

Vele instanties zoals banken of ziekenhuizen hebben zich nog niet aangepast aan de nieuwe chip, waardoor ze er niet in slagen de gegevens van nieuwe kaarten uit te lezen. Zij moeten die dan handmatig invoeren. De dienst burgerzaken kan hier niets aan verhelpen. Het zijn de instanties zelf die moeten overschakelen op de nieuwe software. Blijft er zich een probleem voordoen met jouw kaart, dat niets te maken heeft met de software? Dan kan je terecht bij de dienst burgerzaken.