U bent hier

Hulp bij de belastingaangifte

Net zoals vorig jaar zijn er geen zitdagen voor de belastingaangifte in het gemeentehuis omwille van de coronacrisis. De federale belastingdienst geeft wel hulp aan de telefoon.

Hoe krijg je telefonische hulp?
• Wacht tot je de bruine envelop met de aangifte ontvangt of de e-mail met uitnodiging om de aangifte in te vullen.
• Bel naar het nummer dat op de envelop of in de e-mail staat. Je krijgt dan een afspraak.
• Op de dag van de afspraak helpt een medewerker je per telefoon om je aangifte in te vullen.
• Je krijgt achteraf per post een document met de meegedeelde gegevens.
• Onderteken dat document en stuur het terug.
• Je kan er ook voor kiezen om je aangifte digitaal af te werken via www.taxonweb.be.

Digitale aangifte via Tax-on-web
Sinds de coronacrisis gebruiken we meer en meer internet. Dien je belastingaangifte digitaal in. Misschien is het de eerste
keer, maar het is eenvoudiger dan je denkt. Je digitale aangifteformulier is beschikbaar vanaf begin mei in Tax-on-web. Surf daarvoor naar www.taxonweb.be en meld je aan met itsme (mobiele telefoon) of met je identiteitskaart, pincode en een kaartlezer. Zodra je aangemeld bent, vind je een grotendeels vooraf ingevulde aangifte of je vindt een ‘voorstel van vereenvoudigde aangifte’. Je moet zelf deze aangifte controleren.

Voorstel van vereenvoudigde aangifte:
• Als alle gegevens juist en volledig zijn, moet je niets doen. Je zal automatisch je aanslagbiljet (belastingberekening) ontvangen.
• Als de gegevens onjuist of onvolledig zijn, dan moet je ze zelf corrigeren: online in Tax-on-web of via het papieren antwoordformulier.
• Lukt dat  niet, dan kan je een afspraak maken voor telefonische hulp.

Dienst burgerzaken, 02 766 52 10
FOD Financiën: 02 572 57 57, elke werkdag van 8.30 tot 17 u
https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingaangifte