Wie contacteren bij noodweer?

Noodweer zoals stormen, hevige regenval of rukwinden komen vaker voor dan vroeger, met soms aanzienlijke schade als gevolg.

Wie contacteer je als de straat onder water staat? Of als je kelder is ondergelopen? Of als er gewonden vallen? De brandweer, inderdaad, maar naargelang hoe dringend het is, doe je dat op een andere manier.

Dringende interventies

De brandweer komt altijd eerst tussen in situaties waar mensenlevens in gevaar zijn. Dit is het geval bij:
• situaties met (mogelijke) gewonden
• brand- of instortingsgevaar
• gevaren op de openbare weg, zoals omgevallen bomen en doorgesneden
kabels
In deze gevallen bel je altijd het noodnummer 112.


Wat zijn niet-dringende interventies?

Schade aan de dakbedekking, een ondergelopen kelder of wateroverlast op de openbare weg betekenen geen direct gevaar voor  mensenlevens. Dit zijn voor de brandweer zogenaamde niet-dringende interventies. Uiteraard kan je ook hier een beroep doen op de brandweer, maar contacteer hen niet via het noodnummer 112.

Sommige zaken zijn geen werk voor de brandweer. Denk aan een ontwortelde boom in je tuin, een beschadigd tuinhuis of hagelschade aan je voertuig. In dit geval contacteer je een herstelfirma of voer het werk zelf uit.


Hoe hulp vragen voor niet-dringende interventies?

1. Onlineformulier op www.1722.be: Een onlinemelding gaat sneller dan een telefonische melding omdat je zelf je gegevens rechtstreeks ingeeft in plaats van de medewerker van 1722. Je moet ook niet in de telefonische wachtrij aanschuiven.

2. Bellen naar 1722: Als er noodweer is, wordt het nummer 1722 geactiveerd. Dit nummer is bedoeld om het noodnummer 112 te ontlasten. Als het nummer actief is, krijg je dat te horen via de media zoals kranten, tv of sociale media. Bel naar 1722 voor bijvoorbeeld een ondergelopen kelder of ernstige schade aan je dak en wacht geduldig op een antwoord.

3. E-loket op www.hvzoost.be: Als het nummer 1722 nog niet geactiveerd is, kan je ook direct contact opnemen met het brandweerkorps van de Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant via hun e-loket voor stormschade of wateroverlast.

Wie betaalt schadevergoeding?

Breng zo snel mogelijk je verzekeraar op de hoogte. In de meeste gevallen is het je verzekeraar die de schade al dan niet zal dekken. Tip:  neem voldoende en duidelijke foto’s van de schade. Zo kan je later sneller en beter je schade regelen.

Alleen in uitzonderlijke gevallen kan je bij het Vlaams Rampenfonds terecht voor een tegemoetkoming. Als je schade hebt geleden door noodweer, kan je dit alvast melden bij het  fonds. Dat doe je via het e-loket op https://rampenfonds.vlaanderen.be. Het Rampenfonds zal dan eerst onderzoeken of het noodweer erkend wordt als een ramp. Als dat het geval is kan je in een tweede fase een aanvraag voor een schadevergoeding indienen.

Meer info: Hulpverleningszone Oost Vlaams-Brabant, www.hvzoost.be

Gepubliceerd op  donderdag 24 okt 2024 om 14:56 uur