Overheidsopdrachten

Zaken doen met je gemeente


Alle autonome gemeentebedrijven, gemeentebesturen en OCMW’s volgen verplicht de wetgeving op de overheidsopdrachten. Dit houdt in dat voor alle aankopen, of het nu gaat over materiaal, dienstverlening of het uitvoeren van werken strenge regels gevolgd moeten worden. Op deze manier worden alle ondernemingen gelijk behandeld en wordt de eerlijkheid gedurende het hele proces gewaarborgd. Bovendien garandeert dit proces een oplossing met de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Tervuren besteedt daarbij bijzondere aandacht aan:

  • Circulaire economie (duurzame en milieuvriendelijke overheidsopdrachten): voorkeur voor producten die weinig milieubelastend zijn bij fabricage, lang meegaan, hersteld kunnen worden, weinig verbruiken en die aan het einde van hun gebruik ontmanteld kunnen worden in bruikbare onderdelen of op zijn minst recycleerbaar zijn.

  • FairTrade: sinds 2012 mag Tervuren zich FairTradegemeente noemen. Eerlijke en duurzame handel worden gepromoot. Zie www.tervuren.be/fair-trade-gemeente en www.fairtradegemeenten.be/tervuren);
  •  (Lokale) KMO-participatie. Noteer alvast 22 februari 2024 in je agenda voor het event “Infosessie e-Procurement & e-facturatie” in CC Den Blank (Overijse) (zie verder).

  • Digitalisering & gebruik elektronische middelen zowel voor de aanbestedingsprocedures (via e-Procurement) als voor de facturatie (e-facturatie). Deze digitalisering maakt het voor Europa mogelijk om het hele proces gelijk te schakelen voor alle landen.

Procedure

Het aankoopproces van aankopen boven de 30.000 euro verloopt volledig digitaal via https://www.publicprocurement.be

Als onderneming kan je je offerte voor deze opdrachten enkel via dit gratis platform indienen. Het aanmaken van een ondernemingsaccount op dit platform is noodzakelijk. Als ondernemer heb je er toegang tot alle huidige en toekomstige openbare overheidsopdrachten in België en kan je offertes elektronisch indienen. De handleiding voor het hele proces, vanaf het registreren van een account tot en met het indienen van een offerte vind je op e-Procurement.

Bij vragen, contacteer de helpdesk van e-Procurement via mail (e.proc@publicprocurement.be) of telefonisch op  +32 2 740 80 00.

Ook de facturatie werd gedigitaliseerd. Een webinar met betrekking tot de e-facturatie vind je hier:

e-invoicing-en-e-procurement/webinar-e-facturatie

Greep uit de aankomende of lopende overheidsopdrachten

  •        Uitvoeren van slem- en bestrijkingswerken
  •        Winter- en zomerbebloeming: huur en onderhoud van plantenbakken.
  •        Redactie van het gemeentelijk infoblad
  •        Aankoop en levering van onderhoudsmateriaal en -producten, handhygiëne en toiletpapier
  •        Maken, herstellen en definitief afdichten van rioolaansluitingen
  •        Groenonderhoud (voorbehouden voor maatwerkbedrijven)
  •        Inrichting van een bestaand historisch gebouw met culturele expositie- en gemeenschapsruimtes
  •        Aankoop van een elektrisch, rolstoeltoegankelijk voertuig voor het centrum voor dagverzorging De Den
  •        Leveren en onderhouden van een industriële vaatwasmachine voor het wzc Zoniën
  •        Aankoop van een landbouwvoertuig voor gebruik op de openbare weg en veldwegen
  •        Heraanleg Duisburgsesteenweg
  •  …

Contact

Dienst overheidsopdrachten en patrimoniumbeheer
AC De Zevenster
Markt 7a Bus 2, 3080 Tervuren
overheidsopdrachten@tervuren.be
02 766 52 52

Nuttige websites

 

Regelgeving

Belgische regelgeving Overheidsopdrachten

E-PROCUREMENT

Hoe als onderneming starten met E-procurement?

helpdesk E-procurement voor ondernemingen

Portaalsite E-procurement

FOD Beleid en Ondersteuning - eprocurement voor ondernemingen

Vlaamse Overheid - E-procurement

E-FACTURATIE

Vlaamse Overheid - E-invoicing

Vlaamse Overheid - Webinar e-facturatie

Maak kennis met e-facturatie (filmpje)